Een onderscheidende corporate animatie laten maken, klinkt voor de hand liggend toch? Helaas blijkt dat niet zo te zijn, want we zien nog veel te veel doorsnee animaties voorbij komen. En dat vinden we zonde. Van de genomen moeite, én van de investering. Hoe kun je er nou voor zorgen dat de animatie die jij laat maken, écht anders is? We geven je drie tips!
1. Vertel het juiste verhaal
Onderscheidende beelden en kickass technieken zijn prachtig mooi, maar als je verhaal niet uniek genoeg is, dan heb je er bijster weinig aan. Zorg er dus voor dat je basis, het verhaal, klopt. En met ‘kloppen’ bedoelen we dat de boodschap juist is en aansluit bij de doelgroep. Als je op communicatie zit kun je zelf een opzet maken, en deze corporate story vervolgens voorleggen aan iemand die de perfecte vertaling naar een doel(groep)treffend concept en script voor je kan maken. Belangrijk: zorg er voor dat je de juiste personen bij dit proces betrekt, het kan je animatie maken of breken.
2. Denk om
Of laat degene die de animatie voor je maakt dit voor je doen. ‘Omdenken’ is een -inmiddels gevestigd- begrip en komt er op neer dat je een probleem als een feit beschouwd, om zo nieuwe invalshoeken en mogelijkheden te creëren. Een slimme truc die wij regelmatig toepassen. Een concreet voorbeeld:
Voor een animatie voor een van onze opdrachtgevers wilden we de wisseling van seizoenen benadrukken. We kozen hier een bijzondere manier voor; een geanimeerde Time lapse. Nou is Time lapse an sich een techniek waar animatie bij komt kijken, maar voor deze specifieke animatie ANIMEERDEN we dus de Time lapse techniek. Resultaat; verrassende invalshoek, unieke beelden:
3. Bezuinig niet op de details
Details. Je houdt ervan of je haat ze.. Wij houden ervan. Waarom? Omdat ze het verschil maken. En als we het hebben over ‘onderscheidende animaties’, dan eh… U snapt het punt. Details dus. Zoals bijvoorbeeld de keuze voor de juiste voice over. Een ‘detail’ dat eigenlijk helemaal geen detail is. Een voice over zou je moeten zien als de presentator of presentatrice van je animatiefilm. Een stuk van je fundering dus. Laat je bij de keuze hiervoor goed ondersteunen zodat hetgeen je uit wilt stralen ook echt klopt. En niet dat jouw film straks ingesproken wordt door die collega of andersoortige voice-over-amateur-met-best-een-prettig-stemgeluid, die óók al die andere animatiefilms ingesproken heeft ‘omdat hij zo lekker goedkoop is’. Ook sound design is een ondergeschoven kindje als je het ons vraagt. Met de juiste sound design om je beelden te ondersteunen creëer je beleving en geef je je boodschap meer kracht mee. Een animatie zonder, of met gebrekkig sound design is plat en leeg. Twee ogenschijnlijk ‘kleine details’ die jouw corporate animatie op een onderscheidende manier tot leven laten komen.
Maak jij animaties of heb je er onlangs eentje laten maken? Deel je ervaringen en tips met onze lezers, we zijn heel erg benieuwd!