10 do’s en don’ts bij het laten maken van een animatie

Categorie: Tips & Trucs
10 do's & don'ts bij het laten maken van een animatie

Animatie is dé manier om een product of dienst snel uit te leggen of je bedrijf of merk een gezicht te geven. Plaats je een (animatie)video op je landingpage, dan stijgt je conversie gemiddeld met 80% (bron: Unbounce). En 64% van de mensen koopt sneller een product online na het bekijken van een video (bron: ComScore).

Is een van je marketingdoelen leads genereren en je merkbekendheid vergroten start dan een doelgroepgerichte videomarketing campagne op social. Via een korte animatie maak je snel duidelijk waarvoor je doelgroep bij jou moet zijn.

Met animatie kun je alles vertellen en een heel eigen wereld creëren. Een wereld die nog niet bestaat. Maar wat moet je vooral wel en wat vooral niet doen als je een animatie laat maken? 10 heldere do’s en don’ts bij het laten maken van een animatie.
 

5 DO’S

1.

Zorg dat je een verhaal vertelt. Het gaat niet alleen maar om het overbrengen van informatie. Doe dit op een manier waardoor je kijker aan je lippen hangt. Een goede copywriter zet jouw informatie om in een goed verhaal.

2.

Kies voor een opvallende, onderscheidende stijl. 70% van het online verkeer is video. Je valt echt niet meer op met een dertien-in-een-dozijn animatie. Online bezoekers willen geprikkeld en verrast worden. Geef ze dat dan ook.

3.

Heel leuk hoor, een animatie, maar hij moet natuurlijk wel gezien worden door je doelgroep. Alleen plaatsen op je website, je eigen social mediapagina en op YouTube is (vaak) niet genoeg. Maak er een korte versie van van zo’n 20 tot 30 seconde en koppel er een videocampagne aan op social media voor direct resultaat. VIDEOMARKETING IS KEY.

4.

Goede audio is +10. Een unieke stem gecombineerd met professioneel sounddesign – het toevoegen van sound effects onder de animatie – brengen je animatie tot leven. En zorgen ervoor dat mensen je film en wat je wilt overbrengen geloven en echt voelen.

5.

DURF op te vallen. Goed gek is niet lelijk. Daag de animatiestudio uit om met een uniek plan te komen én durf los te laten. Laat je verassen, dan levert je animatie straks echt meer op.
 

5 DON’TS

6.

Je wil toch dat je bedrijf serieus genomen wordt? Je bent een serieuze speler in de markt die iets waardevols te vertellen heeft. Dat wil je ook geloofwaardig overkomen. Waarom zien we dan nog zoveel kinderachtige, cartooneske animaties online…? Blegh!

7.

Ga niet alles al van tevoren uitdenken als het gaat om script en stijl. De mooiste en meest effectieve animaties ontstaan door het samen sparren met de animatiestudio. Zij kunnen net dat extra’s bieden wat je zelf nooit zou kunnen bedenken.

8.

Houd je budget niet geheim. Als de studio weet wat je kan besteden, kan het daarbinnen een geschikte stijl ontwikkelen. Anders wordt het gokken.. en dat kost tijd. En. Tijd. Is. Geld.

9.

Alles. Alles. Alles. Alles willen vertellen. Houd het compact. Of knip het op in meerdere korte, losse animaties en geef iedere animatie een andere invalshoek om dezelfde boodschap nog krachtiger over te brengen.

10.

Laat geen foto’s, afbeeldingen, logo’s met een resolutie van 0 in de animatie verwerken. Dat zet je animatie meteen terug in de tijd en maakt hem in één keer 1990-proof.

Weten hoe je animatie voor je kunt laten werken? Neem contact met ons op voor advies en een offerte!

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze animaties schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een animatie laat ontwikkelen door Paperless Animations. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Kundalini yoga is mijn 'mezelf-opruim'-liefde. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."