Weten hoe je een animatiefilm zo realistisch mogelijk maakt? Animatieprofessor Eitan Grinspun legt in Labyrinth TV uit hoe hij met behulp van spaghetti en wiskunde de animatie van haar een stuk realistischer heeft gemaakt.
Complexe bewegingen beschrijven
Het klinkt als hogere wiskunde. En dat is het eigenlijk ook. Niet voor niets is Eitan associate professor of computer science aan de universiteit van Columbia. Hij breekt de hele dag zijn hersens over hoe dingen bewegen en van vorm veranderen. Dat probeert hij vervolgens wiskundig weer te geven. Daarbij kijkt hij vooral naar het totaalbeeld, de samenhang tussen de verschillende losse elementen. Om het maar meteen te projecteren op animatie: de beweging van een enkele haar is veel makkelijker te begrijpen wanneer je inziet hoe een heel hoofd met haar zich beweegt in een bepaalde situatie. Dat is de manier waarop Eitan werkt. Aangezien hij gespecialiseerd is in computertechnologie, gebruikt hij de rekenkracht van processors om complexe bewegingen in wiskundige formules te beschrijven, zodat animatiestudio’s hier hun voordeel mee kunnen doen. Avatar, de Hobbit en Brave zijn een aantal films die al geprofiteerd hebben van Eitan’s werk. Lang leve de professor met de processor!
Spaghetti als leermiddel
Om nog even terug te komen op die haren: Eitan heeft ontdekt dat je een berg spaghetti prima kunt gebruiken als middel om te leren hoe de beweging van haar precies werkt. Spaghetti bestaat ook uit slierten, is ook flexibel, past zich ook aan als de slierten er omheen veranderen, krult ook uit zichzelf en leent zich daardoor heel goed als levensechte simulatie voor haar. In de uitzending van Labyrint TV legt Eitan precies uit hoe dit werkt.
Zeer interessant dus: aanstaande zondag 17 februari om 19.50 uur op Nederland 2. Kijken!