Infographic. Een veelgebruikte term in animatie- en bedrijfsfilmland. Maar wat is het nu eigenlijk? Een korte uitleg zodat je bij de volgende afdelingsmeeting lekker stoer kunt doen, of je collega’s kunt aftroeven bij de koffieautomaat. “Ingewikkelde boodschap? Dan maken we er toch gewoon een infographic animatievideo van?”
Stel je wilt best ingewikkelde data, concepten, ideeën, technologieën helder presenteren. De echte oldskool’ers onder ons die nog bij Excel zweren maken er gewoon een paar prachtige grafieken van en plakken ze in een Powerpoint (bestaat dat eigenlijk nog, Powerpoint?). Grote kans dat je toehoorders na een half uur presenteren nog niet weten wat je precies wilt vertellen.
Gehusselde data
Handiger is dan om een infographic te laten maken. In een infographic wordt data eerst even goed door elkaar gehusseld, netjes gesorteerd, keurig op een rijtje gezet en vervolgens door middel van een duidelijke grafische weergave op een behapbare manier gepresenteerd. Volg je het nog? Nee? Is niet heel gek hoor. We gaan een korte infographic nodig hebben om uit te leggen wát een infographic nou eigenlijk is:
Infographic in animatievorm
En natúúrlijk laat een infographic zich ook animeren. Heel goed zelfs. Kies je voor een infographic in animatievorm dan kies je voor een onderscheidende stijlvorm die een heldere manier kan zijn om een complexe boodschap te vertellen. Stel, je wilt bijvoorbeeld het olie verbruik terugdringen en mensen overhalen om hier minder van te consumeren. Dat is geen eenvoudige boodschap. Een infographic video kan door hele subtiele animatie toch heel helder deze boodschap overbrengen. De animatoren Alexander Perry en Michael Wilson zijn hier goed in geslaagd. Bekijk dit filmpje maar eens. Overtuigd?
Dit is zo maar een voorbeeld, maar zo zijn er nog legio. Zet er een hippe voice-over onder en ineens begrijpt iedereen wat je wil vertellen en valt niemand meer in slaap, ook niet tijdens de graveyard shift. Handig, toch?