Vergroot het bereik van je animatie met een krachtig verhaal

Categorie: Inspiratie

Bij de Bird Box Studio in Londen weten ze wel hoe ze moeten animeren. Belangrijker nog: ze weten ook hoe ze een goed verhaal moeten vertellen. Want dat vergeten sommige animatoren nog wel eens…

Viral

Binnen EEN WEEK had de animatie Wildebeest meer dan 2,5 MILJOEN VIEWS op YouTube… holy sh*t! En volkomen terecht ook. Doordat de animatie maar een minuut duurt, is het een perfecte video om viraal mee te scoren. Mensen kunnen hem snel onder werk- of schooltijd bekijken en delen met anderen. Maar ja, zo’n filmpje moet natuurlijk wel goed zijn. Anders deel je hem niet via Facebook of andere social media met al je vrienden. Laten we eens analyseren wat er goed is aan Wildebeest.

Sympathieke animatiestijl

Het belangrijkste voordeel van Wildebeest is dat het niet lijkt alsof de animatoren er per se iets supervets van wilden maken. De tekenstijl is niet superrealistisch en de bewegingen zijn niet overal even vloeiend (terwijl ze het zeker wel kunnen hoor, kijk maar eens naar de glijdende hond in Dinner). Juist dat houterige maakt de animatie sympathiek. De visuele stijl is heel simpel gehouden  om het verhaal nog beter tot zijn recht te laten komen. Waarmee we aankomen bij een minstens zo belangrijk onderdeel: het verhaal!

Geluid en timing

Het valt niet eens direct op dat er niet gepraat wordt in deze animatie. Je hebt namelijk als kijker het gevoel dat er WEL gepraat wordt. De eenlettergrepige grommen van de gnoes zijn het beste element van de video. Heerlijk! Ze vertellen hiermee het hele verhaal zonder woorden en het is volkomen duidelijk wat er verteld wordt. Ook met de timing zit het helemaal goed. Eerst is alles rustig, dan weet je dat er iets gaat gebeuren, maar toch schrik je een beetje van het moment en vervolgens is er net genoeg stilte om het einde van de animatie grappig te maken.

En als je Wildebeest hebt gezien kijk je hem gewoon nog een keer. Zo goed is-ie!

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze animaties schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een animatie laat ontwikkelen door Paperless Animations. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Kundalini yoga is mijn 'mezelf-opruim'-liefde. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."